
Καριέρα σε εταιρείες & Παιχνίδια επιβίωσης: « The Game of Offices»:
Τα σημερινά εταιρικά περιβάλλοντα μοιάζουν με λαβύρινθο (ή και ζούγκλα κάποιες φορές..). Φαίνονται συναρπαστικά, γεμάτα ευκαιρίες, με budgets και projects που σε κάνουν να νιώθεις ότι συμμετέχεις σε κάτι σπουδαίο. Αλλά ταυτόχρονα είναι γεμάτα αθέατους κανόνες, πισώπλατα μαχαιρώματα, εξαντλητικούς ρυθμούς, μυστήριες προαγωγές, εντάσεις, αλλά και εκείνα τα διάσημα shady politics που κανείς δεν σου εξηγεί στο onboarding.
Τα χρόνια που εργάστηκα στις επιχειρήσεις (ως στέλεχος πωλήσεων και Marketing) αλλά και τα τελευταία, που δουλεύω ως Executive Coach & Mentor με στελέχη και ομάδες, βλέπω συχνά το ίδιο μοτίβο να επαναλαμβάνεται: ανθρώπους /επαγγελματίες, να αγχώνονται και να πιέζονται σε σημείο burnout, να χάνουν την ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής (συχνά εις βάρος της 2ης..), να κάνουν εκπτώσεις σε προσωπικές αρχές και αξίες και τέλος να νιώθουν απογοητευμένοι και εξαντλημένοι. Πολλοί μάλιστα νιώθουν πως δεν αναγνωρίζονται ή δεν ανταμείβονται ανάλογα.
Σε αυτό το άρθρο, ο σκοπός μου είναι να μοιραστώ μαζί σας κάποιες γενικές κατευθύνσεις, tips και τρόπους σκέψης, που μπορούν να βοηθήσουν όσους παλεύουν να ανεβούν στην ιεραρχική σκάλα, να αναγνωριστούν οι προσπάθειες και η συμβολή τους ή απλά να επιβιώσουν ως εργαζόμενοι στον σκληρό κόσμο των επιχειρήσεων.
Επειδή όμως καμία περίπτωση δεν είναι ίδια, θα προτιμήσω να μείνω σε κάποια βασικά σημεία που μπορεί να σε βοηθήσουν να ισχυροποιήσεις τη θέση σου, να ισορροπήσεις και να εξελίξεις την καριέρα σου μέσα στις επιχειρήσεις (αν αυτό είναι που επιθυμείς)
Παρακάτω θα βρεις 8 στρατηγικές για να επιβιώσεις και να ανελιχθείς στις μεγάλες επιχειρήσεις, χωρίς να χάσεις τον εαυτό σου.
1. Δικτυώσου- Χτίσε στρατηγικές συμμαχίες
Σε έναν οργανισμό οι άνθρωποι είναι το πραγματικό κεφάλαιο. Οι καλές επιδόσεις έχουν αξία, αλλά οι σχέσεις είναι αυτές που ανοίγουν πόρτες, δίνουν πληροφορίες και δημιουργούν ευκαιρίες. Μην περιορίζεσαι μόνο στην ομάδα σου· γνώρισε συναδέλφους από διαφορετικά τμήματα, projects και επίπεδα ιεραρχίας.
- Ο IT φίλος σου μπορεί να σώσει το αρχείο που ξέχασες να κάνεις save, αλλά και την προθεσμία σου.
- Ο/Η συνάδελφος από το Finance μπορεί να σου εξηγήσει πώς να παρουσιάσεις ένα budget ώστε να εγκριθεί πιο γρήγορα.
- Ένας καφές με κάποιον από το HR μπορεί να σου δώσει έγκαιρα το σήμα για μια επικείμενη εσωτερική θέση.
Το networking δεν σημαίνει απλώς «να μιλάς με όλους», αλλά να δημιουργείς σχέσεις αμοιβαίας αξίας. Δείξε ενδιαφέρον για τη δουλειά των άλλων, πρόσφερε βοήθεια όταν μπορείς, και θυμήσου ότι οι ισχυρές συμμαχίες χτίζονται με συνέπεια και εμπιστοσύνη, όχι με βιαστικές κάρτες και «πρόσθεσε με στο LinkedIn».
Σκέψου το δίκτυό σου σαν έναν ζωντανό οργανισμό: θέλει χρόνο, φροντίδα και αυθεντικότητα για να μεγαλώσει και να αποδώσει όταν χρειαστεί.
2. Φρόντισε να είσαι αξιόπιστος, όχι απλώς «ευχάριστος/η»
Στην εταιρική σκακιέρα, η φήμη σου είναι το πιο ακριβό νόμισμα. Μπορεί να χαμογελάς σε όλα τα meetings και να κερδίζεις το βραβείο «συμπαθητικό παιδί», αλλά αν δεν παραδίδεις ό,τι υπόσχεσαι, η καριέρα σου θα μείνει στο… αναπληρωματικό πάγκο.
- Τήρησε deadlines σαν να είναι συμβόλαιο. Αν κάτι πάει στραβά, ενημέρωσε έγκαιρα και πρότεινε λύση—η σιωπή είναι ο χειρότερος σύμμαχος.
- Κράτα το λόγο σου ακόμη και στα μικρά. Από το «θα σου στείλω το Report μέχρι το μεσημέρι» μέχρι το «θα σε καλέσω μετά το meetings», οι λεπτομέρειες φτιάχνουν ή χαλάνε την αξιοπιστία σου.
- Μείνε έξω από τα κουτσομπολιά. Η εταιρική πολιτική είναι αρκετά περίπλοκη από μόνη της· δεν χρειάζεται να γίνεις το CNN των διαδρόμων.
Η ευγένεια είναι καλοδεχούμενη, αλλά η αξιοπιστία είναι χρυσάφι. Οι «καλοί τύποι» αγαπιούνται, αλλά οι αξιόπιστοι είναι αυτοί που παίρνουν τα μεγάλα projects και τις προαγωγές.
«Ηγεσία χωρίς εμπιστοσύνη είναι απλώς τίτλος.» (MindTools – Leadership Skills)
Χτίζεις φήμη μία φορά· διατήρησέ την με συνέπεια, διαφάνεια και πράξεις. Γιατί στο τέλος, αυτό είναι το πιο ισχυρό recommendation letter.
3. Μάθε να «διαβάζεις το δωμάτιο» (Read the Room)
Παρατήρησε ποιος μιλά, ποιος ακούει, ή ποιος απλώς… αναπνέει δυνατά! Ξεκίνα να παρατηρείς αντιδράσεις και εκφράσεις προσώπων. Η γνώση είναι δύναμη και η συναισθηματική νοημοσύνη (Goleman, Emotional Intelligence, 1995) είναι πιο σημαντική από το IQ όταν παίζεται το παιχνίδι της ανόδου.
Μια απλή τεχνική είναι να μιλάς λιγότερο, να ακούς περισσότερο (όχι για να απαντήσεις αλλά για να καταλάβεις) και να διευκρινίζεις πάντα ρωτώντας (Η δύναμη των σωστών ερωτήσεων)
“Αν επιθυμείς να αλλάξεις την ποιότητα της ζωής σου, πρέπει να αλλάξεις τις ερωτήσεις που κάνεις στον εαυτό σου και στους άλλους”, λέει ο Anthony Robbins συγγραφέας του best seller “Ξυπνήστε Το Γίγαντα Μέσα σας”.
4. Ανάδειξε τη δουλειά σου διακριτικά χωρίς έπαρση-Δείξε ότι παίζεις ομαδικά
Μοιράσου τις επιτυχίες και τα επιτεύγματά σου έξυπνα: «ήθελα να σας ενημερώσω ότι το project Χ ολοκληρώθηκε με 15% κάτω από το budget» ακούγεται πολύ καλύτερο από «δείτε τι έκανα μόνος μου».
Αν έχεις ομάδα, προτίμησε να μιλάς στο 1ο πληθυντικό (καταφέραμε αυτό).
Η συμπερίληψη είναι δείγμα σεβασμού και αναγνώρισης
Διάβασε αρχές Ηγεσίας και Management ή ένα βιβλίο όπως το “Start with Why” του Simon Sinek
(https://simonsinek.com/books/start–with–why/)
5. Μην παντρεύεσαι με την καρέκλα σου (κανείς δεν εκτίμησε τους καρεκλοκένταυρους)
Βγες από το γραφείο, δες πως δουλεύει η αγορά, μάθε πως δουλεύουν τα άλλα τμήματα, έχε άποψη και συνεργάσου! Η προσαρμοστικότητα είναι το νέο σου «πτυχίο». Όταν όλοι εξειδικεύονται και μένουν αυστηρά στο αντικείμενο τους, εσύ μάθε να κοιτάς τη μεγάλη εικόνα και να βλέπεις ένα βήμα μπροστά.
Τα Projects αλλάζουν, οι managers φεύγουν, οι δομές αναδιαμορφώνονται, οι εργαζόμενοι αντικαθίστανται. Να είσαι εκείνος/η που γνωρίζει και κατανοεί και συμμερίζεται τις προτεραιότητες και τους στόχους της εταιρείας που εργάζεσαι.
6. Κράτα την ακεραιότητά σου
Το να παίξεις στο εταιρικό παιχνίδι δεν σημαίνει να χάσεις τον εαυτό σου και τις αρχές σου. Το αντίθετο: η συνέπεια στις αξίες σου είναι που σε κάνει να ξεχωρίζεις όταν οι άλλοι τρέχουν πίσω από τίτλους. Επίσης μερικές φορές ένα όχι μπορεί να σε ωφελήσει περισσότερο από ένα ναι.
Διάλεξε προσεκτικά τις μάχες που δίνεις και τα προτζεκτ που αναλαμβάνεις. Μάθε να διαπραγματεύεσαι (από τα πιο σημαντικά skills που μπορείς να έχεις και όχι μόνο στα επαγγελματικά).
Ένα κλασικό εγχειρίδιο είναι το Getting to Yes – Fisher & Ury (1981), ενώ πιο σύγχρονη, δυναμική προσέγγιση θα βρεις στο Chris Voss – Never Split the Difference (2016).
7. Προσπάθησε να μην παίρνεις τίποτα προσωπικά
Ίσως η καλύτερη συμβουλή που μου έχουν δώσει (και με τη σειρά μου έχω δώσει και εγώ). Ο υπέρμετρος συναισθηματισμός και η υπερβολική ευθιξία ειδικά στον χώρο των επιχειρήσεων, είναι η συνταγή της καταστροφής. Το συναίσθημα θολώνει την αντικειμενική κρίση και δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο και επικίνδυνο από κάποιον πουν δεν έχει τον έλεγχο του εαυτού του και της ψυχολογίας του στη δουλειά. Οι δυνατοί παίκτες μυρίζουν την αδυναμία, όπως οι καρχαρίες το αίμα.
«Ο έλεγχος του συναισθήματος δεν σημαίνει απουσία. Σημαίνει να το χρησιμοποιείς ως εργαλείο – όχι να σε χρησιμοποιεί εκείνο».
Μην επιτρέψεις να γίνεις (ούτε να νιώσεις) το θύμα.
8. Ζήτα και Δώσε Feedback τακτικά – Μην περιμένεις τις ετήσιες αξιολογήσεις
Το feedback δεν είναι πολυτέλεια ούτε «υποχρεωτικό κακό» στις ετήσιες αξιολογήσεις. Είναι καύσιμο ανάπτυξης—και μάλιστα δωρεάν.
Αν περιμένεις το επόμενο performance review για να μάθεις τι σκέφτεται το αφεντικό σου ή η ομάδα σου, τότε… παίζεις Corporate ρουλέτα.
- Ζήτα το έγκαιρα: μετά από ένα project, μια παρουσίαση ή μια σημαντική συνάντηση, ρώτησε «Τι θα μπορούσα να βελτιώσω;». Οι άνθρωποι τείνουν να μοιράζονται περισσότερα όταν το γεγονός είναι ακόμα «ζεστό».
- Δώσε το με σεβασμό: Μην κάνεις feedback μόνο όταν κάτι πάει στραβά. Φρόντισε πάντα να αναγνωρίζεις και τα θετικά («Η υποστήριξή σου στο meeting έκανε τη διαφορά»). Το θετικό feedback χτίζει εμπιστοσύνη και κάνει τα «δύσκολα» σχόλια πιο εύκολα να ακουστούν.
- Χρησιμοποίησε το σωστό πλαίσιο: Προτίμησε φράσεις όπως «Παρατήρησα ότι…» αντί για «Πάντα κάνεις…». Η ουδετερότητα αποτρέπει άμυνες και ανοίγει διάλογο.
- Άλλαξε τον τρόπο που βλέπεις το Feedback: Το feedback δεν είναι κριτική, είναι δώρο βελτίωσης. Όπως λέει και το ρητό, “Feedback is the breakfast of champions” (Ken Blanchard, management expert).
Η συxνη ανταλλαγή feedback σε κάνει πιο ευέλικτο, πιο συνειδητό και, το κυριότερο, δείχνει ότι ενδιαφέρεσαι για την προσωπική και επαγγελματική σου εξέλιξη.
Μην αφήνεις την καριέρα σου να περιμένει… το ετήσιο ραντεβού της. Κράτησέ την σε τροχιά ανάπτυξης όλο τον χρόνο.
Τελική σκέψη
Καμία λίστα όμως δεν μπορεί να καλύψει όλες τις περιπτώσεις, τις προσωπικότητες, τους κλάδους ή τις απρόβλεπτες ανατροπές του Corporate κόσμου.
Η επιτυχία είναι μια πολύ προσωπική υπόθεση—και εκεί μπαίνει η εξατομικευμένη καθοδήγηση.
Αν θέλεις να κάνεις καριέρα και χαράξεις το δικό σου μονοπάτι μέσα στη «ζούγκλα των επιχειρήσεων», η συνεργασία με έναν επαγγελματία Coach ή Mentor μπορεί να γίνει το μυστικό σου όπλο.
Αν θέλεις να εμβαθύνεις
Προτεινόμενα βιβλία/πηγές:
Αν θέλεις να εμβαθύνεις σε θέματα ηγεσίας, διαπραγμάτευσης και συναισθηματικής νοημοσύνης, αξίζει να ρίξεις μια ματιά στα παρακάτω κλασικά βιβλία:
- Andrew Carnegie – The Empire of Business (1902): Συνεργασία και ομαδικό πνεύμα.
- Daniel Goleman – Emotional Intelligence (1995): Γιατί το EQ ξεπερνά το IQ στην επαγγελματική επιτυχία.
- Peter Drucker – The Practice of Management (1954): Το κλασικό θεμέλιο του σύγχρονου management.
- Simon Sinek – Leaders Eat Last (2014): Ηγεσία που δημιουργεί εμπιστοσύνη και ισχυρές ομάδες.
- How to ask and receive critical Feedback: https://hbr.org/podcast/2023/08/how-to-give-and-receive-critical-feedback?ab=at_art_pod_pb_1x4_s03
- Roger Fisher & William Ury – Getting to Yes (1981): Διαπραγμάτευση win–win.
- Chris Voss – Never Split the Difference (2016): Σύγχρονες, πρακτικές τεχνικές διαπραγμάτευσης.

